Pikieta przed MEN w "obronie" Karty Nauczyciela
Dodane przez azawalich dnia 18.06.2010

AKCJA PROTESTACYJNA
Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania


15 czerwca 2010 r. przed gmachem Ministerstwa Edukacji Narodowej i urzędami wojewódzkimi w całej Polsce odbyły się akcje protestacyjne zorganizowane przez Sekcję Krajową Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność". Związkowcy domagali się m.in. odstąpienia MEN od propozycji zmian w szkolnictwie specjalnym, rozmów w sprawie 21 postulatów edukacyjnych sformułowanych przez SKOiW.
W warszawskiej pikiecie przed Ministerstwem Edukacji Narodowej uczestniczył nowy przewodniczący oświatowej "Solidarności" - Ryszard Proksa. Wśród protestujących było także 25 członków naszej organizacji związkowej. Najliczniej reprezentowane były Koła ze SP w Kuninie i ZSZ Nr 2 w Ostrołęce. Bardzo dziękujemy przewodniczącym tych Kół - Dorocie Kubiak i Jarkowi Justowiczowi, za duże zaangażowanie w pracę związkową.


Związkowcy wskazywali m.in. na potrzebę "zaprzestania niekorzystnych zmian w Karcie Nauczyciela i prób jej całkowitej likwidacji", "podniesienia nakładów na polską edukację i zwiększenia wynagrodzeń nauczycieli do poziomu obowiązującego w Unii Europejskiej", "zagwarantowania równych praw pracowniczych wszystkim nauczycielom zatrudnionym w szkołach i placówkach oświatowych: rządowych, samorządowych, publicznych i niepublicznych".

Apel do MEN w sprawie odstąpienia od zmian w szkolnictwie specjalnym - pod koniec maja - wystosował także Związek Nauczycielstwa Polskiego, domagając się m.in. przesunięcia terminu wprowadzenia zmian dotyczących kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, które mają wejść w życie 1 września 2011 r.

Zgodnie z przygotowywanymi przez MEN zmianami, nauczyciele uczący w szkołach ogólnodostępnych, w ramach szkolnych zespołów ds. potrzeb edukacyjnych uczniów, będą zobowiązani m.in. do zbadania potrzeb uczniów, opracowania planu indywidualnych zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych. Warunkiem prowadzenia zajęć mają być odpowiednie kwalifikacje np. z zakresu logopedii albo terapii pedagogicznej. Reforma zakłada, że do szkół ogólnodostępnych ma trafić jak najwięcej dzieci z upośledzeniami, w ramach większej niż dotychczas integracji.

We wcześniejszej rozmowie z PAP minister edukacji Katarzyna Hall podkreśliła, że obecnie w szkołach ogólnodostępnych jest już ok. 50 proc. uczniów z orzeczeniami o niepełnosprawności. Poinformowała, że najpóźniej do marca 2011 r. szkoły muszą przeformułować swoje statuty, by dostosować działania do potrzeb niepełnosprawnych uczniów. Dodała też, że ostateczną decyzję w sprawie wyboru szkoły zawsze podejmują rodzice lub opiekunowie prawni ucznia.
       
Więcej zdjęć w Galerii.